Organiserar vi oss efter strategin eller tar vi fram strategin efter hur vi är organiserade? Utifrån de hundratals projekt vi genomfört och samarbeten vi koordinerat utmanar vi såväl arbetssätt som vägval för att du på bästa sätt ska kunna optimera din digitala affär.
Utgångspunkten för marknadsstrategin är ofta digital där traditionella räckviddsmedier fungerar som komplement för att stärka trovärdigheten och addera såväl räckvidd som frekvens. Digitala medier som sökannonsering, sociala medier och displayannonsering ger möjlighet till målgruppsanpassningar och en högre träffsäkerhet men har stora utmaningar i transparens, trots ett överflöd av data. Vi ser helt enkelt ofta inte vad som driver vad och inte heller vad vi ska göra med alla datapunkter, KPI:er och konverteringsvärden för att växa affären.
Vi tror att tillväxt skapas genom att adressera grundläggande affärsbehov:
1. Bygga mental tillgänglighet - att genom kommunikation bli ett valbart alternativ överhuvudtaget.
2. Maximera fysisk tillgänglighet - se till att din produkt eller tjänst är lätt att hitta och köpa.
3. Utnyttja så kallade CEP (Category Entry Points) - Förstå de situationer eller behov som får kunderna att köpa produkter eller tjänster i din kategori.
Utifrån en förståelse av hur marknadsinvesteringarna kan bidra till affärens tillväxt skapar vi tillsammans med dig som uppdragsgivare en marknadsstrategi och plan som ligger till grund för en digital mediestrategi. Konkreta åtgärdsplaner som tar strategin till verksamheten och som tydliggör vilket jobb respektive aktivitet och medieval ska göra och hur vi mäter och utvärderar resultatet.
Kontakta oss för en kostnadsfri nulägesanalys där vi tillsammans går igenom behov, målsättningar och förväntningar på en marknadsstrategi och arbetssätt för en ny tid.